Zapobiegania skutkom katastrof i ratowanie archiwaliów
11 marca 2021
6 lutego 2021 r. w archiwum Urzędu Miasta w Krakowie wybuchł pożar. Spowodował on duże zniszczenia oraz poniesiono znaczne straty. Uległy zniszczeniu stare oraz cenne dokumenty. Ważne dla historii Miasta oraz mieszkańców Krakowa.
W archiwum znajdowało się ok. 20 tysięcy metrów bieżących dokumentów. Była tam m.in. dokumentacja akt osobowych oraz książki meldunkowe – sprzed kilku, kilkunastu lat. Należy pamiętać, że do archiwum trafiają dokumenty w sprawach, które są już zamknięte, prawomocnie zakończone – po ich zakończeniu leżą w jednostce wiodącej dwa lata, a następnie trafiają do archiwum.
W zasobie archiwum Urzędu Miasta Krakowa przechowywana była dokumentacja archiwalna wszystkich komórek organizacyjnych urzędu (w sumie 40) i zlikwidowanych miejskich jednostek organizacyjnych (w sumie 72 jednostki).
Oczywiście mimo zastosowania wszelkich środków ostrożności, nie da się przewidzieć wszystkich sytuacji kryzysowych, lecz dzieki oszacowaniu ryzyka czy szkoleniom można im przeciwdziałać. Zawsze warto być przygotowanym na ewentualność katastrofy. Dobrze jest sporządzić i weryfikować na bieżąco plan postępowania w razie nieoczekiwanych wypadków.
W związku z powyższym zwracamy się z uprzejmą prośbą o ewentualne przeprowadzenie analizy stanu zabezpieczenia pomieszczeń, w których przechowywana jest dokumentacja nie tylko pod kątem zabezpieczenia ppoż. ale i innych czynników mających wpływ na stan zachowania dokumentacji, np. zalanie, zapewnienie odpowiedniej temperatury i wilgotności powietrza, dostęp osób postronnych.
Pomocne informacje można uzyskać na stronie www.archiwa.gov.pl w zakładce Zarządzanie dokumentacją lub bezpośrednio korzystając z linku: Zarządzanie dokumentacją – Zabezpieczanie zbiorów
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | |
---|---|
Data utworzenia: | 2021-03-11 |
Data publikacji: | 2021-03-11 |
Osoba sporządzająca dokument: | |
Osoba wprowadzająca dokument: | Izabela Czapska |
Liczba odwiedzin: | 819 |